zamknij

Wiadomości

Kolejne niedoszacowane koszty w ogromnym miejskim projekcie remontowym

Na dniach ma ruszyć remont ulicy Śmigłego-Rydza między Piłsudskiego a Przybyszewskiego. Remont jest zakontraktowany i ekipy remontowe w poniedziałek wejdą na plac budowy. Tymczasem pozostałe części wielkiego projektu „Tramwaj dla Łodzi” stoją pod znakiem zapytania ze względu na ogromne dysproporcje w cenach proponowanych przez oferentów, a przewidzianym budżetem miasta.

„Tramwaj dla Łodzi” to wielki program przebudowy ulic i torowisk umożliwiający w przyszłości sprawną i bezpieczną komunikację tramwajową. Podzielony jest on na kilka części, z których pierwsza będzie realizowana od najbliższego poniedziałku.

Reklama

Cały projekt to szereg inwestycji remontowych i zakupów sprzętu, w ramach którego będą m.in.  przeprowadzone prace:

  • budowa nowej linii tramwajowej w ul. Nowowęglowej od ul. Tramwajowej do włączenia w ul. Kopcińskiego wraz z przebudową wiaduktu na ul. Kopcińskiego (integracja nowego systemu tramwajowego zrealizowanego w ramach projektu pn. „Węzeł Multimodalny przy Dworcu Łódź Fabryczna” z istniejącym układem tramwajowym w ciągu ulic Kopcińskiego – Rydza – Śmigłego i dalej z Trasą W-Z);
  • przebudowa linii tramwajowej w ul. Kopcińskiego i al. Rydza – Śmigłego od wiaduktu do ul. Dąbrowskiego z wyłączeniem wcześniej zmodernizowanych odcinków (integracja z Trasą W-Z);
  • przebudowa torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą w ulicach:

- Przybyszewskiego na odc. od al. Rydza – Śmigłego do ul. Kilińskiego (z wyłączeniem wcześniej zmodernizowanych odcinków) wraz z przebudową układu drogowego mającego na celu uprzywilejowanie ruchu istniejącego pojazdów publicznego transportu zbiorowego,
- Dąbrowskiego na odc. od al. Śmigłego – Rydza do ul. Rzgowskiej i dalej do pl. Niepodległości (integracja z Łódzkim Tramwajem Regionalnym);

  • budowa torowiska w ul. Broniewskiego - połączenie tras tramwajowych w ul. Rzgowskiej i ul. Kilińskiego;
  • przebudowa torowiska w ul. Rzgowskiej  na odc. od Dąbrowskiego do Broniewskiego (integracja z Łódzkim Tramwajem Regionalnym);
  • przebudowa torowiska w al. Rydza-Śmigłego od ul. Dąbrowskiego do pętli wraz z budową zintegrowanego przystanku autobusowo - tramwajowego w okolicy Dworca Łódź Chojny (integracja z ŁKA).

Czytaj: Miasto skąpi czy źle skalkulowało koszty? Czy okolice placu Wolności będą rewitalizowane?

Na części projektów (zaznaczone wyżej na czerwono) rozpisano przetargi, które niedawno unieważniono. Przyczyną unieważnienia były olbrzymie dysproporcje między ofertami złożonymi przez potencjalnych wykonawców a budżetem przewidzianym przez miasto. Do pierwszego z zaznaczonych przetargów zgłosił się tylko jeden ofert, który zaproponował usługi w cenie 90 mln zł, gdy budżet miasta wynosi 30 mln. Różnica jest więc trzykrotna. Przy drugim zadaniu oferta wykonawcy opiewała na kwotę 386 mln zł przy planowanym budżecie miasta 168 mln. Tu także wystartował w przetargu tylko jeden oferent. 

Czytaj: Remont Placu Wolności musi poczekać. Ktoś źle oszacował koszty

Oba czynniki: zdecydowanie wyższe propozycje oferentów w stosunku do planowanego budżetu miasta oraz brak konkurencyjnych ofert innych potencjalnych wykonawców stawiają Zarząd Inwestycji Miejskich w bardzo trudnej sytuacji. Nie ma on bowiem specjalnie pola manewru - różnice w kwotach są zbyt duże i nie ma możliwości wyboru korzystniejszej oferty. ZIM-owi pozostało zatem rozpisanie nowego przetargu, tym razem dzielącego duże jednostki projektu na mniejsze części. Posunięcie takie nie gwarantuje jednak sukcesu. Doświadczenie z realizacji planów remontowych innych części miasta (jak choćby okolic placu Wolności) pokazuje, że przy tak drastycznych dysproporcjach może być trudno wyłonić docelowego wykonawcę. Istnieje także poważne ryzyko, że jeśli miasto nie wyłoni wykonawcy w odpowiednim czasie, będzie musiało zwrócić dotację otrzymaną ze środków Unii Europejskiej. Przy całym budżecie projektu  wynoszącym 675 mln zł dotacja unijna wynosi 411 mln zł, a całość musi się zakończyć do 2021 roku. 

Czytaj: Kolejna próba przebudowy Placu Wolności i okolicznych ulic. Czy tym razem uda się sfinalizować projekt?

Oceń publikację: + 1 + 3 - 1 - 6

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tulodz.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert TuŁódź

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tulodz.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Łódź, jako miasto turystyczne, jest:






Oddanych głosów: 137