zamknij

TuŁódź - Przystań na lato

Wraca czar starych tramwajów - tylko dziś możesz je oglądać na Brusie [ZDJĘCIA]

2018-08-15, Autor: Redakcja / mat. KMST w Łodzi

15 sierpnia, godz. 12-17 w Zajezdni na Brusie Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi (wspierany przez MPK-Łódź TrafficZarząd Dróg i Transportu w ŁodziWatchLine Lodz oraz Za Obiektywem) zaprasza na przedostatnie w tym roku drzwi otwarte w Zajezdni Muzealnej Brus

 

Przyszłe muzeum komunikacji miejskiej będzie czynne w godzinach 12-17. Obejrzeć będzie można historyczne tramwaje i autobusy, wystawy tematyczne związane bogatą historią transportu zbiorowego. Dodatkową atrakcją będzie wystawa na 120-lecie komunikacji miejskiej, udostępniona dzięki uprzejmości MPK. 

Dojechać do Zajezdni Muzealnej Brus można liniami 43AB, w tym Tramwajową Linią Turystyczną, a także linią S2 uruchamianą przez KMST, którą będzie można dojechać do dworca Łódź Fabryczna. Zwiedzanie i przejazd linią S2 są bezpłatne, ale zachęcamy do dobrowolnego przekazywania datków na rzecz zbiórki publicznej. Środki są przeznaczane na remont wagonu 4092 z 1961 roku.

Reklama


Łodzian starych i młodych, wykształconych i niewykształconych, bogatych i biednych, ale mających w sobie to „coś”, co każe kochać wszystko co łódzkie i rodzime, urzeka czar starych tramwajów. Członkowie Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, podczas czwartkowego spotkania dla mediów, opowiedzieli o pracach przy renowacji zabytkowego wagonu typu 5N z 1961 r. Dzięki swoim staraniom chcą przywrócić nieżywym wrakom nowy blask, energię i wypuścić je na łódzkie tory. 

O historii pojazdu opowiada Jerzy Wojtowicz, wiceprezes Klubu. 

- Tramwaj wyprodukowano w 1961 r., ale do Łodzi trafił w roku 1970, gdy likwidowano sieć w Bielsku Białej, gdzie pojazd pierwotnie eksploatowano. U nas przeszedł szereg modernizacji i obecnie jest w stanie z przełomu lat 80. i 90. Ogólne tendencje są takie, żeby przywracać pojazdy do stanu mniej więcej fabrycznego, ale my chcemy pokazać tramwaj takim, jakim pamiętają go łodzianie.

- Remont rozpoczęliśmy w  2006 roku, ale zdecydowana większość czasu to niezależne od nas przestoje - wyjaśniał Jakub Tarka, prezes Klubu. - W 2017 roku odkupiliśmy pojazd i teraz pracujemy nad przywróceniem go do ruchu.

- Naszym marzeniem jest zdążyć na grudniowe obchody 120-lecia komunikacji miejskiej - mówi Marcin Buklis, członek Klubu i jeden z wolontariuszy pracujących przy remoncie. - Praca jest ciężka i mamy co robić.

Jak dodaje prezes Jakub Tarka, prace są wykonywane rękoma wolontariuszy i ze środków Klubu.

- Zachęcamy łodzian do wspierania nas w remoncie. Przede wszystkim prosimy o wsparcie finansowe. Można przekazać darowiznę na konto Klubu lub przekazać datek na prowadzoną przez Stowarzyszenie zbiórkę publiczną. W najbliższym czasie planujemy również uruchomić zbiórkę na portalu crowdfundingowym. Pomóc można także materialnie, przekazując pędzle, narzędzia, czy materiały eksploatacyjne, jak papiery ścierne, tarcze do cięcia, czy elektrody spawalnicze.

Tramwaj jest remontowany w Zajezdni Muzealnej Brus, którą opiekują się członkowie KMST i w której ma powstać muzeum komunikacji miejskiej. Najbliższa możliwość zwiedzenia obiektu przypada na 15 sierpnia. Dojazd będzie możliwy linią 43AB, w tym Tramwajową Linią Turystyczną, oraz specjalnym połączeniem S2, uruchamianym przez KMST. W tramwaju i zajezdni będzie można przekazać datek na remont tramwaju.

 

Oceń publikację: + 1 + 13 - 1 - 2

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu www.tulodz.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Najczęściej czytane

Alert TuŁódź

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera www.tulodz.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Twoim zdaniem niemieckie 26-letnie tramwaje NF6D sprowadzone z Bochum do Łodzi:






Oddanych głosów: 422